דוקטור הלל וקסלר: אחת ולתמיד – איך נפטרים מפטריה בנרתיק?

ד"ר הלל וקסלרלפי ד”ר הלל וקסלר נשים רבות סובלות מפטרייה בנרתיק במהלך חייהן ועל מנת להבין איך ניתן אחת ולתמיד להיפטר מהן, יש להבין תחילה כיצד הן נוצרות ומהו המצב הרצוי והתקין בו אמור הנרתיק להימצא.

מאת: ד”ר הלל וקסלר

מהו המצב הרצוי בנרתיק?

הנרתיק שומר על איזון חומצי בסיסי הנשמר על ידי מערכת ייצור והפרשת סוכרים מדפנות הנרתיק, התלוי בכמות הורמוני הביוץ. החומציות הרצויה בנרתיק היא 3.5 PH וחומציות זו מקיימת סימביוזה יחד עם כמויות וסוגים מאוד ספציפיים של חיידקים, המקנים לנרתיק את מצבו התקין ללא דלקת.

חובה לציין את החיידקים הטובים “הלקטובצילים” שהם הצרכנים הגדולים של הסוכר, הם היוצרים את הסביבה החומצית והם דואגים לכמות של רמת החיידקים הנכונה והרצויה בנרתיק.

כיצד נוצרות פטריות בנרתיק?

בכל פעם שמשתנה החומציות הנרתיקית מסיבות כאלו ואחרות, משתנה האיזון בין החיידקים הרצויים וצומחים חיידקים ו/או פטריות, אשר התנאים החדשים טובים יותר עבורם. הפטריות צומחות כאשר מופרת החומציות השגרתית והופכת ליותר בסיסית. מצבים אלה יכולים להיגרם מהסיבות הבאות:

ד"ר הלל וקסלר

  • אנטיביוטיקה – שימוש באנטיביוטיקה למטרות כלשהן, אגב התביה רפואית עשויה לחסל או להפריע ללקטובצילים ובכך לייצר סביבה נוחה יותר. ימים ספורים לאחר השימוש באנטיביוטיקה מתרחשת בשכיחות לא מבוטלת דלקת פטרייתית הממלאה את הנרתיק והפות בפטריה.
  • החדרת מים לנרתיק – ישנו נוהג פסול של נשים להחדיר מים לנרתיק, תוך כדי מקלחת כשהן מכוונות את הדוש הידני אל הנרתיק ובכך חודרים מים אשר הPH שלהם (7) משנה ומעלה את חומציות הנרתיק (לכיוון בסיסי). בכך נגרם הפרת איזון אשר גורמת לסביבה נוחה יותר לפטריות.
  • שימוש בגלולות – השימוש בגלולות מנטרל את הייצור ההורמונלי הטבעי הרגיל, במהלך מחזור חודשי עם ביוץ. מצב זה גורם לכך שההורמונים אשר בגלולה מצויים בכמות קטנה יותר מאשר בייצור הטבעי. כמות הלקטובצילים משתנה אגב ירידה ברמת הסוכר וקיים איזון רגיש יותר של הנסיבות החומציות הנרתיקיות, איזון שעלול להיות מופר ולהביא לסביבה טובה יותר לפטריות.
  • ד"ר הלל וקסלרהפרעה לביוץ – בכל המקרים בהם קיימת הפרעה בתהליך הביוץ, תיתכן הפרעה בשמירת החומציות הרצויה בנרתיק ויצירת סביבה טובה יותר לפטריות.
  • הריון – עקב השינויים באיזון ההורמונלי בהיריון, האיזון החומצי בנרתיק מופר ויכולה להיווצר סביבה נוחה לפטריות.
  • הפרעה במערכת בחיסונית – קיימים מצבים של מחלות כגון מחלות ממאירות בהם יורדת ההגנה החיסונית ובכך עלולות לצמוח פטריות בכל מקום בגוף כולל בנרתיק.
  • סכרת – ידוע שחולות סכרת חולות בשכיחות גבוהה יותר בפטרת נרתיקית.

ככלל, הפרת האיזון היא זו שגורמת לפטריה לפרוח, אך מכיוון שהנרתיק אינו סטרילי, ייתכן בבדיקה מיקרוביולגית מדויקת למצוא זרעי פטריות בכמות קטנה ביותר, אשר איננה מפריעה לדבר (פטריות כאלו קיימות גם בפה).

כיצד מטפלים בפטרייה?

טיפול בפטרייה מתחלק לשניים: טיפול מונע וטיפול בפטרייה פעיל.

הלל וקסלר1. טיפול מונע

  • מניעת החדרת מים לנרתיק על ידי אי הכוונת הדוש אל הנרתיק, זאת על מנת למנוע כניסת מים לנרתיק.
  • עם נטילת טיפול אנטיביוטי יש לתכנן קבלת טיפול מניעתי קוטל פטריות.
  • ביצוע של שטיפות במים וחומץ (בריכוז של כוס מים וכף חומץ לבן ביתי). ריכוזם מביא לחומציות של 3.5 PH כנדרש. הטיפול מתבצע לבד בבית וניתן להיעזר בתכשיר להיגיינה אינטימית רב פעמי ולהשתמש בכך באופן יומיומי (אינו פוגם באיכות קיום היחסים).

2. טיפול בפטרייה פעילה

הטיפול מתחלק לשלושה חלקים:

  • טיפול תוך נרתיקי בטבליות ו/או משחה.
  • טיפול במשחה לפות.
  • במקרים כרוניים טיפול בטבליות בבליעה.

יש להיוועץ ברופא טרם הטיפול בכל אחד מהאמצעים המצויינים למעלה. חשוב לציין כי קיימים שני סוגים ידועים של פטריות בנרתיק – קנדידה אלביקנס וקנדידה גלברטה, שהטיפול בהן מעט שונה בין האחד לשני והאבחון נעשה בתרבית נרתיקית.

ד”ר הלל וקסלר הוא רופא בעל ניסיון רב ברפואת נשים, בעל מרפאה למעקבי הריון מילד ומנתח בחדר הלידה של בית החולים לניאדו.

נגישות