ד”ר הלל וקסלר: מהם ערכי בטא ומה ניתן להסיק מהם על מצב ההיריון?

ד"ר הלל וקסלרערכי בטא נקראים Beta-hCG. המונח hCG הוא קיצור של Human Chorionic Gonadotropin. להורמון 2 שרשראות: אלפא ובטא. שרשרת אלפא משותפת להורמונים נוספים, אולם שרשרת בטא ייחודית אך ורק להורמון שמיוצר על ידי תאים טרופובלסטים הריוניים. ומכאן, הופעת ההורמון בדם ו/או בשתן מהווה הוכחה כי קיימת פעילות הריונית בגופה של הנבדקת.

מאת: ד”ר הלל וקסלר

התחלת הפרשת ההורמון מתבצעת כעשרה ימים מיום הפריית הביצית, כבר עם השרשת ההיריון ברחם. הרמה השגרתית ללא הריון היא מתחת ל-10 יח’ ובמצב זה מקובל לחשוב שאין פעילות הריונית.

ניתן לדגום רמות עולות החל מהיום ה-24. מקובל שביום הווסת המצופה רמת ההורמון היא סביב 100 יח’, רמת ההורמונים עולה ומכפילה את עצמה אחת ליום יומיים, כך שניתן לייחס גיל הריון לרמת הורמונים בבדיקת HCG כמותי בדם. (מובהקות רמת ההורמון בדם בגיל ההיריון איננה בדיוק רב אך מהווה אינדיקציה).

ערכי בטא תקינים

החשיבות הרבה יותר היא בביצוע בדיקות עוקבות אחת למספר ימים, זאת כי הרמות מורות על עלייה תקינה של כמות ההורמון בדם. עלייה ברמת ההורמון מצביעה על המשך התפתחות ההיריון. ירידה או עצירת העלייה ברמתו בדם מצביעה על הפסקת התפתחות ההיריון.

מקרה נוסף בו השכיחות בדחיפות השימוש ברמת ההורמון עולה היא בעת חשד להריון מחוץ לרחם. הצורך הדחוף בידיעה האם ההיריון ממשיך לצמוח מעלה את חשיבות תוצאותיו בדם.

אז רמת ההורמון עולה בחצי מקצב העלייה שבהריון רגיל. כך ניתן לדעת האם העלייה איננה תקינה ויותר אופיינית להריון מחוץ לרחם. ניתן לקבוע לפי רמת ההורמון בדם את סוג הטיפול לסיום ההיריון החוץ רחמי. בהריון מרובה עוברים רמת ההורמון גבוהה בהרבה מרמתו בהריון של עובר אחד.

מתי מבצעים את הבדיקה?

אין צורך לבצע את בדיקת הדם באופן שגרתי, אלא רק שעולה חשד למיקום ההיריון ו\או להתפתחות לא תקינה. בהריון שגרתי רגיל ניתן לבצע בדיקת שתן רגילה (ביתית) לאבחון בסיסי של קיום ההורמון בגוף האישה. התבחינים היום מאוד מדויקים, כאשר הבדיקה מראה על קיום ההורמון יש פעילות הריונית בגוף האישה (האישה בהריון).

מקרים נדירים של רמות ערכי בטא

במקרים נדירים כמו תקלה בשלייה קיימת מחלה של סיסי השליה (הטרופובלס ) הנקראת בקיצור מולה. במקרה של מולה ייצור  ההורמון עשוי להגיע למיליוני יחידות למיליליטר  במקרה זה ההיריון מופסק יש צורך לשאוב את כל תוכן הרחם במלאו ובהקפדה.

ירידת כמות ההורמון בדם יכולה להוות אינדיקציה לסיום ההיריון או לסיום ההפלה בכל מקום שהשתרש, (כולל מחוץ לרחם). ירידה , עד לרמה של פחות מ-10 יח’ מבהירה כי אין יותר פעילות הריון בגוף האישה. בדרך כלל מתבצע המעקב עד לאחר 3 חודשים מיום סיום ההיריון.

 

כרופא בעל נסיון רב, ד”ר הלל וקסלר מאמין באנושיות, בקשר האישי עם המטופלות, בגישה אל המטופלת כאדם מלא עם רגשות ומחשבות ולא כאל בעיה ספציפית הוא דוגל בשקיפות וביושרה כאשר לנגד עיניו אך ורק התועלת הבלעדית של המטופלת.

ד”ר הלל וקסלר על זירוז לידה

נגישות