ד”ר הלל וקסלר: שימוש מתירני וציני בטיפולי ה- IVF

לחצו על התמונה כדי לקרוא את הכתבה
לחצו על התמונה כדי לקרוא את הכתבה

לאחרונה התפרסמו כתבות שונות שהעלו את נושא מתן טיפולי הפוריות לנשים בעלות סיכוי נמוך להצלחה. בכתבה שהתפרסמה באתר ynet נרשם כי 93% מרופאי הפוריות בישראל מודים כי הם נותנים טיפולים מיותרים. ד”ר הלל וקסלר חושב כי טיפולי הפוריות וטיפולי ה– IVF הם חשובים, אך הם נעשים ללא גבולות.

מאת: ד”ר הלל וקסלר

המצב המתואר בכתבה משקף את המציאות: נשים רבות מעוניינות להביא ילד ולוחצות לקבלת טיפולי פוריות אינסופיים. אך רופאים רבים, ביניהם ד”ר הלל וקסלר מתנגדים לטיפולים ללא הגבלה ולטיפולים בכל מחיר. למעשה, מסביר ד”ר הלל וקסלר, עניין הפוריות הוא נושא מורכב וארוך אך הדרך מטיפולים הורמונליים ותרופתיים לטיפוליIVF  (הפריות מבחנה) היא קצרה מידי.

בעיות פוריות וטיפול בהן

הארגון העולמי לפריון מתייחס אל זוגות שמנסים להביא ילד יותר משנה ללא הצלחה, כאל זוג עם בעיות פוריות. 80% מהזוגות התקינים מצליחים להיכנס להריון בחצי השנה הראשונה מהרגע שרוצים, 10% עד החודש ה-9 ו10% עד שנה. לאחר כשנה נעשה בירור פריון המחלק לשניים: ראשית, חסר הפריון מתחלק בין שני המינים כ 49% תקלה זכרית וכ- 51% תקלה נקבית

במקביל שולחים את הגבר לבדיקה כולל בדיקת הזרע  ואת האישה בדיקות הפריון אצל המתייחסות להתפתחות הנשית, סיפור המחזור החודשי, וסיפור מיילדותי קודם וממצאי הבדיקה הגינקולוגית.

בירור האישה מתחלק ל-2 קבוצות עיקריות:

  1. תקלות מכניות בפריון – חסימת חצוצרות, הידבקויות תוך בטניות ותוך רחמיות.
  2. בירור הביוץ – נעשה על ידי בדיקות דם של הציר ההורמונלי השלם מהמוח עד השחלה, בדיקות דם כלליות של בריאות האישה ובלוטות אנדוקריניות (כמו בלוטת התריס) ובירור מעקב הביוץ במהלך מחזור חודשי אחד. כמו כן, נעזרים בבדיקות אולטראסאונד להוכחת צמיחת הזקיק בשחלה עד לחריגתה ולזיהוי הגופיף הצהוב.

מתירנות בטיפולי פוריות

ד”ר הלל וקסלר מציין כי נוצרת תחושה של מצג  שווא לנשים שהציעו להן טיפולי הפריית מבחנה  כאילו יכול להביא תוצאות ובשורה, מעבר למציאות. במציאות רק 17% מהמטופלות בIVF- מביאות מטיפול זה, ילד לביתם. קיימת תחושה שהמתירנות קשורה לתועלת מכוני הפריון והמטפלים יותר מאשר למטופלות.

במצב סביר אגב בירור בעיות הפריון, יש לנסות טיפולים שונים ומגוונים ולאחר שהכול לא עבד, יש להפנות את המטופלות ל-IVF . למעשה, האינדיקציה המוחלטת ל- IVF, היא העדר חצוצרות או הוכחה בצילום רחם של חסימת החצוצרות או תקלות בפריון הגבר המצריכות שתילת זרע לתוך הביצה. כיום הדרך ל- IVF היא מאוד קצרה טרם מימוש שיטות אחרות בעלות סיכויי הצלחה טובים מאשר טיפולי פריון בהפריית מבנה .

כרופא בעל נסיון רב, ד”ר הלל וקסלר מאמין באנושיות, בקשר האישי עם המטופלות, בגישה אל המטופלת כאדם מלא עם רגשות ומחשבות ולא כאל בעיה ספציפית.

נגישות