הערכת משקל העובר – באיזה נקודה צריך לנתח? הלל וקסלר מסביר

משקל העובר הוא נושא מורכב ובעל השלכות רבות על משך ההיריון, בריאות העובר ובריאותו במשך חייו הבוגרים. משקל העובר נקבע על פי אחוזונים על מנת לזהות חריגות וכאשר אלו מתקיימות, ייתכן ולא תהיה ברירה אלא להתערב ולסיים את ההיריון . ד”ר הלל וקסלר מסביר מתי משקל ההיריון מחייב התערבות והאם בכלל ניתן להימנע מכך?

מאת: ד”ר הלל וקסלר

כיצד מעריכים את משקל העובר?

משקל העובר מוערך בשני אופנים:

א- הערכה קלינית ע”פ גובה הרחם מעל עצם החיק, בכל גיל הריון קיים גובה רחם הולם.

ב-  הערכה אולטראסונית הדוגמת את ה BPD,HC,AC,FE. כלומר מדידות הראש הבטן ועצם הירך. נוסחה מתמטית יודעת לכמת את הערכת המשקל .שיטה זו  אינה הערכה מוחלטת וייתכנו סטיות לא פעם משמעותיות. החשוב בהערכה אולטראסונית הוא היעדר צמיחה במעקב שנעשה אחת ל 10 ימים. אז ככל שהעובר קטן ואינו צומך יש לחשוד ברצינות בעובר קטן מגיל ההיריון.

שיעור ההפרעה נקבע על פי אחוזונים, שהם למעשה ערכים שממפים את חומרת מצבו של העובר ביחס לגיל ההיריון ולמשקל הרצוי בשלב הנתון של ההיריון. האחוזונים קובעים אם משקל העובר חריג, בין אם הוא נמוך ובין אם הוא גבוה. למשל, אחוזון 50 מקבע את ממוצע המשקל הרצוי בגין הריון נתון מי שנמצא באחוזון 10, הוא בדרך כלל קטן במשקלו.

בדומה לכך, מי שנמצא באחוזון 95 יהיה במשקל גדול בד”כ, כאשר רק 5% מהעוברים שוקלים מעליו ו-95% מתחתיו.

טבלת אחוזונים:

פרופ' הלל וקסלר
טבלת אחוזונים (מויקיפדיה)

נקודת האל חזור

בגדול, יש דיאגרמה ממוצעת שמדברת על משקל זכר של 3.400 ק”ג ונקבה של 3.300 ק”ג. תיתכן שתיעשה התערבות גם אם העובר נמצא מתחת לאחוזון 5

  • עובר גדול עובר גדול מעל 4.5 ק”ג נקרא מקרוזום והנו מצריך התייחסות ספציפית, במיוחד כאשר מדובר בלידה ראשונה. בדרך כלל, משקל העובר הגבוה יכול להיות קשור לסכרת, לעניין של מבנה גנטי או לעלייה מרובה מאוד במשקל במהלך ההיריון. באופן מהותי, מציין ד”ר הלל וקסלר, הקשר בין משקל העובר למשקל האם, אינו ישיר באופן מובהק.
  • עובר קטן כאשר קיים עובר שנמצא באחוזון 5 ומטה מסתמנת חריגה קשה ולכן יש למהר ולחלץ את העובר ממצוקתו.
  • למשל, אם בשבוע 34 העובר שוקל רק 1 ק”ג, יש לברר שאין מומים, בעיות של זרימות בשלייה, זרימות בעורק המוחי האמצעי ובווריד הטבורי. ככל שימצאו יותר הפרעות, כך העובר יהיה  זקוק לחילוץ מיידי. ד”ר הלל וקסלר מציין כי משקל נמוך יכול להיגרם גם מעישון רב בכל השלבים של ההיריון או משימוש בסמים אחרים.

באופן עקרוני, על מנת להימנע מסכנות שכרוכות במשקל העובר, יש לבצע מעקב הריון, ולבצע הערכות משקל חוזרות, לשמור על תזונה נכונה הקפדה על הפסקת העישון , איזון סכרת ובכל מקרה שמאובחנת חריגה בצמיחה מחוייב מעקב כבהריון בר סיכון גבוהה.

נגישות